NEGATYWNE ASPEKTY UŻYWANIA KOMPUTERA I INTERNETU

Piotr Gil

nauczyciel

Publiczne Gimnazjum w Pucku

 

 

„Negatywne aspekty używania komputera i Internetu”

 

Komputery pojawiły się w popularnym użyciu, patrząc w ujęciu historycznym, stosunkowo niedawno, bo około 20 lat temu i z pewnością można je określić mianem wynalazku XX wieku. Dynamiczny rozwój wszystkich dziedzin życia pociąga za sobą szybki wzrost zastosowań komputera, usprawnia pracę wielu ludzi oraz staje się doskonałym źródłem zabawy – zwłaszcza dla dzieci w wieku gimnazjalnym. Częste korzystanie z tego urządzenia może jednak nieść za sobą negatywne skutki dla dzieci
(i nie tylko) i mieć destrukcyjne oddziaływanie. Powyższe zagrożenia można zakwalifikować do następujących grup:

  • zagrożenia zdrowotne;

  • zagrożenia emocjonalne i psychiczne;

  • zagrożenia moralne i etyczne;

  • zagrożenia społeczne;

Zagrożenia zdrowotne

Dotyczą w głównej mierze tematyki związanej z wadami postawy. Używanie komputera, na nieergonomicznym stanowisku doprowadza już w niedługim czasie do bólów krzyża i szyi, natomiast liczne badania naukowców - lekarzy dają jednoznaczne stwierdzenie, że codzienne, kilkugodzinne przesiadywanie przy klawiaturze powoduje schorzenia kręgosłupa. Wydaje się to być o tyle alarmującym komunikatem z powodu na fakt, że większość dzieci posiadających komputer tyle właśnie czasu potrafi spędzać na zabawie przed monitorem. Szkodliwym czynnikiem używania komputera jest również promieniowanie elektromagnetyczne, które ma znaczący wpływ na pogarszanie się stanu wzroku  oraz może powodować uczucie suchości skóry. Co prawda najnowocześniejsze monitory LCD mają zdecydowanie mniejsze promieniowanie niż starsze ekrany CRT, jednakże zagrożenie dla wzroku istnieje nadal w postaci tzw. syndromu Sicca, czyli zmniejszenia częstotliwości ruchu powiek (co prowadzi do wysychania rogówki i w efekcie nawet do upośledzenia wzroku). Ostatnim z aspektów wpływu komputera na zdrowie ludzkie wydaje się być ograniczanie aktywności fizycznej, co  powoduje  spowolnienie krążenia i spłycenie oddechu, a to z kolei skutkuje niedotlenieniem oraz zmniejszeniem wydolności fizycznej i umysłowej. W dalszej mierze brak aktywności ruchowej doprowadza często do stanu nadwagi a nawet otyłości, co wydaje się być w bieżących czasach dużym problemem społecznym.

 

Zagrożenia emocjonalne i psychiczne

Objawiają się one zazwyczaj w postaci uzależnienia od komputera, gier komputerowych czy też korzystania z dostępu do sieci internetowej. Czas spędzany przed komputerem jest zdecydowanie zbyt długi, a użytkownik „de facto” funkcjonuje tylko myślą o ponownym włączeniu ulubionej gry lub strony internetowej. Pierwszymi objawami uzależnienia jest izolacja od otoczenia, zamykanie się w sobie, zaniedbywanie swoich obowiązków i ogólnie utrata kontaktu z rzeczywistością. W zaawansowanych przypadkach uzależnienia dochodzi nawet do zapominania np. o spożywaniu pokarmów, potrzebie snu czy też załatwianiu innych podstawowych potrzeb fizjologicznych własnego organizmu. Wśród dzieci dużo łatwiej o uzależnienie, gdy posiadają one komputer we własnym pokoju, a rodzice nie kontrolują, lub nie są w stanie kontrolować, co ich „pociechy” robią zamknięte w pokoju i do której godziny wieczorem lub nawet w nocy go używają. Same zresztą gry potrafią spowodować niemałe zniszczenie w psychice młodego człowieka. Wystarczy wspomnieć choćby takie tytuły jak np legendarny „Quake”, „Teken”, „Mortal Combat”, „WarCraft”, żeby stwierdzić, że gry te przeładowane są przemocą, a sceny „spływające krwią”  są w nich rzeczą normalną. Młody gracz przecież wciela się w bohatera i podejmuje określone działania, a te pobudzają w nim postawy agresji, okrucieństwa i przemocy. To wszystko powoduje oderwanie od życia codziennego, a wręcz uciekanie w brutalny świat fikcji.

 

Zagrożenia moralne i etyczne

Nie można zaprzeczyć faktowi, że komputer i Internet to doskonałe i pozytywne narzędzia do zdobywania informacji, wymiany poglądów oraz własnego rozwoju osobowego. Jednakże również i na tej płaszczyźnie czają się pułapki z nimi związane. Wszechobecny dostęp do różnego rodzaju materiałów niesie ze sobą też możliwość bardzo łatwego i niekontrolowanego dostępu do niepożądanych i niebezpiecznych treści. Należy do nich zaliczyć przede wszystkim liczne witryny pornograficzne a także propagujące rasizm,  pogardę dla wartości humanistycznych, a nawet akceptujące i popierające terroryzm. Walka z takimi stronami jest niemal niemożliwa, tym bardziej, że mieszczą się one zazwyczaj na serwerach w innych krajach, w których ich utrzymywanie nie jest nielegalne. Na domiar złego nawet takie popularne serwisy społecznościowe jak np. youtube, czy nasza-klasa mogą być miejscem umieszczania materiałów o treściach wyśmiewczych i poniżających publicznie godność drugiej osoby – co nieraz w historii owocowało już tragediami umieszczonych w nich bohaterów. Inny rodzaj niebezpieczeństwa niesie ze sobą wykonywanie niemal „normalnych” czynności w Internecie, takich jak zakupy, czy zakładanie kont na różnotematycznych portalach. Wiążę się to z koniecznością przesyłania pewnego rodzaju danych – mniej lub bardziej jawnych.  Są to np. dane osobowe, dane rejestracyjne, dane techniczne komputera, rodzaj oprogramowania itp. i mogą stwarzać możliwość popełniania nadużyć z ich wykorzystaniem lub też w najlepszym wypadku posłużyć jako dane marketingowe używane bez naszej zgody.

 

 

Zagrożenia społeczne

Zagrożenia te wiążą się zasadniczo z możliwościami komunikacji poprzez Internet. Bardzo popularne stają się różnego rodzaju komunikatory typu gadu-gadu, czaty i fora. Nie negując ich pozytywnej funkcji należy mieć świadomość tego, że ograniczają one w znaczący sposób realne kontakty rówieśnicze, umiejętność prowadzenia dialogu z drugą osobą, a nawet wypowiadania się – zwłaszcza gdy dotyczy to młodzieży. Dobrze jest, gdy kontaktujące się osoby się znają, lecz zdarzają się też sytuacje inne – kontaktu z nieznajomym. Internet z racji swojego działania pozwala na ogromną anonimowość i zawsze  Istnieje niepewność co do nieznanych rozmówców ze mogą to być oszuści np. o skłonnościach  pedofilnych , czy też innych złych zamiarach, mający inny cel niż zwykłą rozmowę, czyli poszukiwanie swojej przyszłej ofiary. Nawet jeżeli tak nie będzie, to i tak często tak daleko posunięta anonimowość  wyzwala nieetyczne zachowania i jest przyczyną zupełnego brak hamulców w wypowiedziach. Wystarczy przecież spojrzeć na posty użytkowników wypisywane pod różnymi artykułami w Internecie.

 

 

Ochrona dzieci i młodzieży przed powyższymi zagrożeniami leży nie tylko w gestii rodziców, ale wymaga także wsparcia i współpracy ze strony nauczycieli, w tym z zasadniczą rolą nauczyciela informatyki. W tym celu nieodzowne wydaje się być przestrzeganie pewnych zasad tj.:

  • kontrolowanie dzieci przy komputerze i nie pozostawianie ich bez nadzoru

  • określanie czasu spędzanego przy komputerze i pamiętanie o ewentualnych przerwach przy dłuższej pracy

  • ukierunkowywanie zainteresowań z gier w stronę programów edukacyjnych

  • rozwijanie innych zainteresowań kładąc nacisk na sport i aktywne spędzanie wolnego czasu

  • uświadamianie zagrożeń poprzez rozmowę

  • wpajanie zasad mądrego i krytycznego stosunku do różnych informacji i korzystania z technologii informacyjnej

  • rozwijanie umiejętności interpersonalnych i koleżeńskiej pracy w grupie oraz wspólnego spędzania czasu w gronie przyjaciół i rodziców

 

 

Bibliografia:

Paradowski K. - „Internet - korzyści – zagrożenia.”

http://www.pcworld.pl/news/125615/Sprawdz.czy.Twoj.komputer.Ci.szkodzi.html

Braun-Gałkowska M. - Gry komputerowe. Niebezpieczne zabawy. -„Tygodnik Powszechny." 28/1997

Fantastyczny seks. - „Chip" 4/1997

BartoszekA., Suchocki B. – „Społeczne skutki komputeryzacji.”

 
Dzień z Kalendarza

Dzisiaj jest: Niedziela
19 Sierpnia 2018
Imieniny obchodzą
Bolesław, Emilia, Jan, Julian, Juliusz,
Ludwik, Piotr, Sebald

Do końca roku zostało 135 dni.
Zodiak: Lew
Licznik Odwiedzin
Odsłon : 1454931
Gościmy
Naszą witrynę przegląda teraz 84 gości